Logga in
Vid första inloggningen så måste du aktivera ditt konto. Det gör du genom att gå till https://app.qnova.se/Account/ForgotPassword.
Följ instruktionerna för nytt lösenord och logga in via https://app.qnova.se
Tips: Om du inte kommer in så saknar du en licens för att få åtkomst.
Användare
Som användare kan du skicka avtal för signering. Du kan även följa om motparten har öppnat avtalet, signerat eller returnerat med en kommentar.
Jag ser inte ”Skapa Signering”-knappen
Då saknar din användare behörighet för att skapa avtal.
Startsidan
På startsidan finns flikarna Startsida och Signeringar.
Flikarna högst upp innebär:
- STARTSIDA- Dina avtal sorterat på avtalstyp.
- SIGNERING – Pågående signeringar
Flikarna för mina avtal:
- Mina avtal – De avtal som du är ansvarig för
- Mina Signeringar – Dina pågående signeringar.

Skicka avtal
Hur skickar jag ett avtal för signering?
1. Gå till startsidan
Klicka på ”Skapa Signering”.

2. Välj avtalstyp

3. Bifoga PDFen som ska signeras
Klicka på molnet eller dra och släpp din PDF till molnet.

4. Ange ett avtalsnamn
Avtalet får automatiskt namnet på filen. Vilket du kan ändra i rutan högst upp. Klicka på namnet och skriv förslagsvis motpart och sedan vad det gäller tex. ”Leverantören AB – Tjänst X”

- Det blir enklare att söka på avtalen
- Det blir enklare att få en övergripande bild av avtalen
5. Personer som ska signera (Parter)
Sök efter befintlig person som du sparat i registret eller lägg till en ny person.

Du kan även styra sista dag för signering samt en påminnelse som skickas ut automatiskt.
Om du lägger till en ny part får du först fylla i för- och efternamn, välja vilken ordningen på signeringen (turordning) samt typ av signering (BankID eller Pin-kod på SMS). Om Pin-kod på SMS behöver du även fylla i telefonnummer.

Du kan även lägga till en kommentar som blir synlig i mailet med inbjudan till signering.
Om samma person ska signera fler gånger, klicka på ”Spara till adressbok”, så sparas uppgifterna.
6. Skicka avtal för signering
Kontrollera att uppgifterna stämmer och klicka på ”SKICKA” för att skicka avtalet för signering. Du kan även välja att spara avtalet för att skicka iväg för signering vid ett senare tillfälle. Eller lägga till ytterligare PDF:er om så önskas.

När väl avtalet är skickat finns det möjlighet att ändra värden samt skicka påminnelser att signera avtalet. Klicka på namnet och du får upp en meny med alternativ.

Följ avtalet genom signeringscykeln
Nu finns möjligheten att se vad som händer med avtalet. Om motparten har öppnat avtalet, signerat eller lagt in en kommentar. Klicka på namnet för att få upp dessa aktiviteter. Användaren som har skickat ut avtalet för signering får även ett mail ifall det sker en aktivitet.

Hitta signerade avtal
På Startsidan kan du klicka på ”SIGNERING” och se samtliga avtal som är påbörjade, returnerade, skickade eller blivit signerade. Dessa sorteras per status och avtalstyp.

Finns också möjlighet direkt på startsidan att klicka på ”MINA SIGNERINGAR”.

Returnerade avtal
Returnerade avtal är avtal som skickats tillbaka utan att signeras. Oftast med en kommentar varför. För att se kommentaren klicka in på avtalet och Partens namn.

För dela en ny kommentar klicka in på namnet och skriv kommentaren. Om du vill ändra PDF, klicka på ”BYT PDF” längst ned.

E-postmeddelanden
E-postmeddelanden är standardiserade med ert bolagsnamn. Meddela QNOVA om ni vill ändra logga eller namn.

När ett avtal blir returnerat med en kommentar ser det ut såhär:

Signeringsmetoder
Det finns två olika varianter, signera med BankID eller med PIN-kod på SMS. Båda alternativen innebär att motparten får ett mail med en länk till avtalet. För att öppna länken behövs antingen en verifiering med BankID eller PIN-koden via SMS. Sedan har motparten tillgång till avtalet och kan signera eller returnera.

Om avtalet ska signeras med BankID behöver motparten signera med BankID. Vilket innebär BankIDs signeringsmetod. Den tidigare för att öppna upp avtalet är endast till för validering.
Beskrivningar
Avtalsnamn
Namnet ska vara lagom tydligt. Rekommendation är att skriva en kort förklaring. Detta för att det underlättar vid överblick på Startsidan och vid sökning efter avtal. QNOVA föreslår motpart och sedan vad det gäller tex. ”Leverantören AB – Tjänst X”
Behörigheter
Behörigheter styrs baserat på avtalstyp, hör av dig till QNOVA om du behöver hjälp.