Avtalshantering för eHandel del 1: Inköp, distribution och frakter
Det är lätt att tro att en eHandel sköter sig själv. Riktigt så enkelt är det inte när det kommer till kritan. Du behöver massor med tjänster och funktioner utanför nätet för att få det att fungera, inköp av varor, frakter, returhantering, betalsystem, anställda, och marknadsföring, bara för att nämna några. Och alla dessa tjänster kräver ju förstås avtal. Som du behöver ha koll på, förnya, omförhandla eller avsluta. Vi tar en titt på avtalshantering för eHandel.
Avtal, avtal, avtal – hur många finns det egentligen?
Det beror ju lite på hur din eHandel ser ut, vad du säljer, om du har egen tillverkning och så vidare. Men en grunduppsättning avtal brukar innehålla:
- Inköpsavtal
- Distributionsavtal
- Fraktavtal
- Anställningsavtal
- Konsultavtal
- Influencer-avtal
- Sponsringsavtal
Sammantaget blir det mycket att hålla i huvudet och även om post-it lappar säljs i stora block blir det snart ohållbart. Så vad är det du behöver hålla koll på och hur kan du minska stressen och den tråkiga administrationen så du sover bättre om nätterna? I den här första delen ska vi fokusera på inköp, distribution och frakter.
Inköpsavtal är ofta grunden i verksamheten.
Har du inga varor har du inget att sälja. Det spelar inte så stor roll vilken typ av produkter du säljer eller om du tillverkar dem själv. Du behöver varor eller råvaror för att ha något att erbjuda kunderna. Pandemin visade tydligt vad som kan hända när din Supply Chain rasar. Massor av produkter försvann från hyllorna. En del kortsiktigt andra för längre tid. Även de som säljer tjänster har ofta någon form av inköp för att verksamheten ska löpa på.
Det du behöver ha koll på med dina inköpsavtal är: leveranstid, leveransvillkor, reklamationer, avtalstid, prisklausuler, omförhandlingstid och eventuella indexregleringar.
Distributionsavtal kan vara en förutsättning för affären.
Ett distributionsavtal sluts mellan två parter. Det handlar om rätten att sälja och distribuera varor. Det kan till exempel röra sig om franchiseavtal, kommissionsavtal, återförsäljaravtal eller agentavtal. Det handlar om vem och var man får sälja en vara eller ett varumärke. Och självklart om vad det kostar att ha rättigheten att sälja. Om rättigheten är unik för en viss region och vilka volymer som förväntas. Distributionsavtal kan vara både för fysiska butiker och eHandel separat.
Det du behöver ha koll på med dina distributionsavtal är: avgränsningar i tid och rum, leveranstider, leveransvillkor, distributionsvolymer, avtalstid, prisklausuler, omförhandlingstid och eventuella indexregleringar.
Utan fraktavtal kan du inte driva eHandel.
I Sverige finns de tre stora fraktbolag, PostNord, DHL och DB Schenker. Det betyder inte att det är enkelt att skriva fraktavtal. Det finns en uppsjö av bolag och tjänster som tillhandahåller fraktavtal där man kan plocka russinen ur kakan. Eftersom frakt är komplext kan det vara svårt att få en övergripande bild över vad som är bäst i en specifik situation. Om man dessutom har en internationell eHandel så växer möjligheterna och avtalsvarianterna logaritmiskt. Sa vi komplext så är det bara förnamnet. Och då har vi ännu inte pratat om returer av varor som har blivit fel eller inte kunden vill behålla.
Det du behöver ha koll på med dina fraktavtal är: leveranstider, upphämtningsplatser, distributionsmetoder, fraktmetoder, reklamationer, priser, avtalstid, omförhandlingstid och eventuella indexregleringar.
Sista delen av avtalshantering för eHandel handlar om olika avtal för marknadsföring.
Är du nyfiken och vill veta mer om hur du får en smart avtalshantering för eHandel kontakta
QNOVA på 013-465 54 70 eller info @ qnova.se.