Logga in

Pengar att tjäna med bättre rutiner för avtalshantering i byggbranschen

I byggbranschen arbetar man ofta med många leverantörer och många underleverantörer. Material hämtas på lokala bygghandlare, priserna och rabatterna ligger utspridda på många parter. Det är ofta svårt att stämma av slutpriser med offerter. Ett annat problem är att avtal skrivs på mellanchefsnivå, utan central kontroll. Personer slutar, avtal glöms bort och hanteringen blir krånglig och i slutändan dyr. Finns det en bra lösning? Vi har svaret.

Lokala avtal med central kontroll

Anledningen till att det skrivs många lokala avtal är att byggbranschen är en snabbfotad bransch med många personer involverade. Det krävs lyhördhet och korta puckar för att få allt att flyta smärtfritt. Problemet uppstår i efterhand när alla papper inte är på plats för avstämningar, fakturor, löner och så vidare. Med en smart avtalshantering kan man snabbt skapa avtal på plats, signera i telefon eller på platta och få allt avtal och dokument samlade på den centrala administrationen. Utan merarbete.

Med olika behörigheter kan alla komma åt just de avtal de behöver, skapa nya avtal inom ramen för sitt område och samtidigt ge ekonomin, administrationen och företagsledningen en snabb överblick över hur projektet löper på och vilka aktuella avtal som gäller. Påminnelser på avtal, fakturering, löner och så vidare automatiseras. Slutresultatet blir mer rätt, mindre administration.

Lokala inköp med centrala avtal, priser och rabatter

Med många underleverantörer blir det lätt rörigt med inköpen. Mindre leverantörer hämtar material, eller kompletterar med material från sin lokala bygghandel. Med priser som inte alls överensstämmer med avtalade priser. Och om man har stora långa byggprojekt som förändras lokala priser över tiden, vilket inte alls behöver matcha de priser som avtalet och offerten grundades på.

Med ett smart avtalshanteringssystem ser alla inblandade var inköp ska göras, vilka priser som gäller och om eventuella prisjusteringar behöver göras så kan man hantera det direkt för att undvika obehagliga överraskningar. Alla inköp och priser läggs in på rätt projekt och avstämningar görs automatiskt mot förutbestämda intervall. Alla sparar pengar, det blir mindre administration och nöjdare kunder. En vinn-vinn situation på riktigt.

En smart digital avtalshantering för byggbranschen

Med ett bra avtalshanteringssystem så blir alla avtal samlade på ett ställe. Det går att nå alla avtal närsomhelst, varsomhelst. Kundavtal blir lätta att överblicka, både vad gäller avtalstider, faktureringsunderlag. Med automatiska påminnelser och digital signering får du bättre kontroll och mindre administration. Allt tillgängligt överallt. Målet är en enklare vardag.

QNOVA eAvtal är den bästa avtalshanteringen enligt BusinessWith, en oberoende site som utvärderar affärssystem. De har givit QNOVA eAvtal det samlade betyget 4,83/5.

Vill du veta mer om digital avtalshantering och QNOVA eAvtal?
Kontakta QNOVA på info @ qnova.se

Vill du ha gratis avtalsmallar?

Fyll i formuläret nedan så skickar vi alla avtalsmallar vi tagit fram.

ikon-paminnelser

Påminnelser

Ställ in egna automatiska påminnelser efter behov.

Du kan välja att få påminnelser på specifika datum eller återkommande varje månad, kvartal eller år. QNOVA ser till att du inte missar någon viktig deadline. Du kan också få påminnelser om avtal som ska signeras, eller ännu inte blivit signerade.

ikon-hantera-behorighet

Hantera behörigheter

Du kan själv hantera behörigheterna på grupp eller individnivå med vårt smarta administrationsverktyg.

Bestäm vem som ska få skapa avtal, redigera, radera och titta på avtalen. Skapa korrekt tillgänglighet till
samtliga avtal.

ikon-sakerhet

Extra hög säkerhet

QNOVA använder sig uteslutande av svenska leverantörer. Ingen information eller data från våra kunder lämnar
landets gränser.

QNOVA är svenskutvecklat och erhåller support i egen regi. Bland annat har QNOVA genomgått ett OWASP Top 10 utan anmärkning.

ikon-esignering

eSignering

Skapa avtal utifrån en mall eller PDF. Få kontroll på signeringsflödet, vem som har öppnat, signerat eller
returnerat. QNOVA eSignering är juridiskt godkänd och sker alltid med två-faktorsverifiering enligt eIDAS.

Användaren kan styra signeringsordning. Varje signerare kan signera med svenskt BankID, SMS-kod eller med
digital underskrift. Det skickas alltid ut meddelande när signeringen är klar till samtliga parter.

ikon-hantera-behorighet

Smarta avtal

Med avtalshantering från QNOVA kan du styra vem som har behörighet att se vilket avtal. Behörigheterna hanteras med vårt smarta administrationsverktyg.

När ett dokument ska signeras skickar du enkelt ett sms med kod.

ikon-automationer

BankID

Dina avtal kan säkert och enkelt skrivas under med hjälp av BankID.

Det skickas alltid ut meddelande till samtliga parter när signeringen är klar.

ikoner-qnova-smarta-falt

Smarta fält

Skapa värde med smarta fält. Lägg in den avtalsinformation som du behöver.

Gör dina egna uträkningar eller använd listor med förbestämda värden för att enkelt söka fram eller filtrera på
rätt information.

ikoner-qnova-dash

Överblick

Dashboard som sammanfattar allt det viktiga kring avtalen. Struktur efter avtalstyp och definierat med era egna
kategorier.

Användaren kan enkelt hitta avtalen, se aktuell status och snabbhantera avtalen. Samtidigt som du kan söka
efter avtal.