eSignering startar processen. Digital avtalshantering tryggar den
Med ett system för eSignering kommer du snabbt i gång med digitala avtal. Men vad händer med avtalen när de är signerade? Tyvärr har många viktiga avtal försvunnit i inkorgen eller på ett Windows-skrivbord. Hur gör man för att skydda viktiga avtal så att de inte glöms bort när en anställd slutar eller försvinner när en dator kraschar.
eSignering är här för att stanna.
Det är lika bra att erkänna det. Vi har i stort sett helt bytt till digitala avtal i många företag. Offentlig verksamhet kräver digitala avtal och digital hantering av hela affärsprocessen. Antalet avtal som skrivs ut och skrivs på är väldigt få. Det finns en mängd olika lösningar för eSignering på marknaden. De ser ganska lika ut.
- En fil, oftast en pdf, skickas för digital signering.
- Mottagaren signerar den, med digital signatur, Bank Id eller annan metod.
- Filen skickas tillbaka med underskrift.
Enkelt smidigt och snabbt. Gott så. Men vad händer med det digitala avtalet sen? Vilka har access till viktig information? Vem har koll på viktiga datum? Vem skickar påminnelser om att avtalet är på väg att löpa ut? Det är dags att se över hela processen.
Digital avtalshantering för hela processen.
Med en smart digital avtalshantering så försvinner inga avtal. De är samlade på ett ställe och man kommer åt dem överallt. Alla berörda kan få all relevant information de behöver för att kunna fullfölja avtalet. Systemet skickar ut påminnelser i god tid innan avtalet löper ut. Fördelarna är många. Nackdelarna inga.
Dessutom kan man länka olika avtal med varandra. Om en större affär kräver underavtal är det ju viktigt att man kan se hur de hänger ihop.
Nyckelpersoner i avtalen kanske slutar. Då kan man enkelt se vem som ska ta över funktionen på alla avtal som tillhör en specifik person. Eller dela upp dem på flera.
Anställningsavtal går ofta igenom olika faser. Provanställning som blir fastanställning. Personer som byter position ska få nya villkor. HR behöver få information. Och lönekontoret.
Sen har vi allt annat vi behöver hålla kolla på. Det som är avtal men man inte upplever som avtal. Programlicenser, prenumerationer, leasing, hyrköp, garantier osv. Vem ansvarar för dem idag? Ofta hamnar de på hög tills att någon bestämmer sig för att ”vi måste se över det här”.
Digital avtalshantering tryggar affären för alla parter.
Sammantaget ser man att företag har idag så många avtal att det är svårt att hålla reda på allt. Alla avtal är inte lika viktiga men de flesta bär med sig kostnader som kanske är helt onödiga. För att inte tala om kostnaden för att bryta avtal som man missat. Digital avtalshantering fungerar som en försäkring där alla ansvariga har kontroll över avtalen. Utan att behöva lägga onödig tid på att kontrollera. QNOVA avtalshantering är Sveriges bästa enligt den oberoende systemguiden BusinessWIth.
Vill du veta mer om hur du kan få full kontroll på dina avtal utan onödig administration?
Kontakta QNOVA på 013-465 54 70 eller info@qnova.se.
Vill du veta mer om QNOVA eSignering?
Snabbt, enkelt och säkert. Våra godkända metoder fungerar på alla telefoner, datorer och operativsystem.
Vill du veta mer om QNOVA eSignering?
Snabbt, enkelt och säkert. Våra godkända metoder fungerar på alla telefoner, datorer och operativsystem.