Corona-pandemin har tagit fart igen. Just nu finns inget slut i sikte. Det är många som inte kan gå tillbaka till jobbet utan följer FHMs rekommendationer och jobbar hemifrån. Dessutom finns det mycket som tyder på att hemma-arbete är här för att stanna även när pandemin tar slut. Enligt Sifos undersökning för MSB tror mer än en fjärdedel av Sveriges befolkning att de kommer att arbeta mer eller mycket mer hemma även efter att pandemin klingat av. Så vad behöver företagen göra för att anpassa sig till det nya normala? Det viktigaste är förstås att möjliggöra att verksamheten rullar på och att affärerna kan fortsätta komma in.
Många företag och många säljare vittnar om att det är svårt att få avslut när man inte träffas. Mail tappas bort och glöms bort. Andra saker prioriteras. De två största utmaningarna är att få svar på offerter och att nå avslut. Men det kan också vara missförstånd om vad som är beställt och när. Den nya verkligheten med nästan uteslutande digitala möten är svårare att hantera när det gäller överenskommelser, beslut och nya processer. Och det är svårare att komma i efterhand med skrivna avtal, korrigeringar och underskrifter.
Enligt Gartner, ett amerikanskt forskningsinstitut, tycker mer än hälften av alla kunder att det är köpupplevelse (och därigenom säljupplevelsen) som avgör om ett köp är bra och om kunden vill fortsätta vara kund. Och när vi nu, i nästan varje bransch, går mot en prenumerations-ekonomi, är det viktigare än någonsin med kundlojalitet. Och köpupplevelse handlar till mångt och mycket om att vara nöjd och att vara överens. Det bästa affärerna är förstås när både kund och säljare är nöjda.
Ett av de viktigaste instrumenten för kundnöjdhet är att man är överens om vad som har beställts, när det ska levereras, och vad det kommer att kosta. Det låter enkelt, men alla som driver företag vet hur svårt det kan vara. Man tror att något ingår, man missförstår varandra och man glömmer bort vad som beslutades. Den bästa garantin är att ha ett påskrivet avtal, en orderbekräftelse, eller en skriven överenskommelse. Med QNOVA eAvtal och QNOVA eSignering är det enkelt att hålla koll på avtal, ordrar, överenskommelser och leveransvillkor. Man får påminnelser om när det är dags att förnya avtal eller lägga nya ordrar och komma med nya offerter.
Men, alla företag kanske inte är redo, eller fullt ut inser fördelen av digital dokumenthantering. Så, för att underlätta för företag att snabba på den digitala processen och prova på hur smidigt det är med digitala signaturer har QNOVA tagit fram en gratis eSignerings-tjänst, QNOVA friSignering™. Där kan du prova hur smidigt det är med digital signering och få en underskrift direkt av din kund eller partner i sittande möte. Det kostar ingenting. Och signaturen är givetvis juridiskt bindande, på samma sätt som det är i en betaltjänst eller om någon skriver på ett fysiskt papper.