Städbranschen är en personalintensiv bransch där personalen dessutom förändrar sin anställningsform flera gånger. Många städbolag har ett stort antal kunder med olika avtalslängd och omfattning. Lägg till att mindre städbolag ofta är föremål för uppköp så märker man snabbt att det finns mycket att tjäna på en förenklad avtalshantering både vad gäller kundavtal som anställningsavtal. Vi bryter ner det lite.
Anställningsavtal är en djungel i sig
Med en stor personalomsättning i en personalintensiv bransch blir det många avtal att hålla reda på. Om man dessutom lägger till att anställningarna skiftar över tid. En anställd har ofta flera olika anställningsformer under relativt kort tid. Det kan gå från provanställd, timanställd, deltid, heltid till tillsvidareanställning. Varje ny anställningsform kräver ett nytt avtal. Dessutom ska anställningsavtalen kopplas till rätt kollektivavtal. Det blir snabbt svårt att hålla reda på vilka avtal som gäller och om, hur och när de ska förlängas eller förändras.
Kundavtalen är inte mycket bättre
En normalstor städfirma har en relativt stor kundstock. Alla har olika förutsättningar, avtalstider, utförandekrav, betalningskrav, förlängningstider och så vidare. Och för att vara helt ärlig, alla kunder är inte lika bra på att skriva under avtal. Det är svårt att ha koll på vilka som ligger ute för påskrift, vilka som behöver påminnas och vilka som har lämnat avtalet till en städledare som glömt det hemma. Det finns mycket som kan gå fel och det är svårt både med själva avtalsprocessen och uppföljningen. Det blir snabbt dyrt att förlora kunder på ett missat avtal.
Alla avtal sitter (förhoppningsvis) i en pärm
Mindre städbolag förlitar sig på avtalspärmar. Det är visserligen bra att ha allt samlat på ett ställe, men det är svårt att överblicka avtalen, värdet av dem, avtalstider, och så vidare. Ofta är det dessutom bara en person som vet var alla avtalspärmar finns och hur de är sorterade. Det skapar ett stort personberoende som kan vara svårt att hantera vid uppsägning eller pension.
En bra digital avtalshantering löser alla problem
Med ett bra avtalshanteringssystem så blir alla avtal samlade på ett ställe. Det går att nå alla avtal närsomhelst, varsomhelst. Anställningsavtal kopplas automatiskt till varandra och till rätt kollektivavtal. Kundavtal blir lätta att överblicka, både vad gäller avtalstider, faktureringsunderlag och avtalsvärde. Med automatiska påminnelser och digital signering missar du aldrig mer en deadline. Allt tillgängligt överallt.
QNOVA eAvtal är den bästa avtalshanteringen enligt BusinessWith. BusinessWith är en oberoende site som utvärderar affärssystem. De har givit QNOVA eAvtal det samlade betyget 4,83/5.
Vill du veta mer om digital avtalshantering och QNOVA eAvtal?
Kontakta QNOVA på info @ qnova.se