FAQ

Vanliga frågor och svar

QNOVA eAvtal är en komplett lösning för avtalshantering. Du väljer själv hur du vill arbeta med systemet. Vi har färdiga lösningar för flera olika branscher för dig som vill komma igång snabbt.

Alla typer av avtal kan hanteras via vårt system, allt som krävs är att du laddar upp en PDF-fil. Alternativt kan du skapa avtal i systemet.

I vårt system kan du som användare dela avtal säkert och enkelt. Delningen sker inom systemet och det är därför lätt att säkerställa att avtalen kan ses och hanteras av rätt personer. 

QNOVA lagrar all data i Sverige och hanteringen av data är anpassad till gällande GDPR-lagstiftning. Vi använder uteslutande svenska leverantörer av servrar, databaser och backup.

Läs mer om hur vi arbetar med säkerhet.

God avtalshantering är viktigt för alla företag oavsett storlek och bransch. Vi på Qnova har hjälpt både stora som små företag i en rad olika branscher med avtalshantering. Vi har möjlighet att anpassa vår tjänst efter dina behov. Kontakta oss så utformar vi en plan tillsammans.

Ja, boka en demo med oss och testa avtalshantering gratis i 30 dagar!

Du kan välja att använda systemet på antingen svenska eller engelska.

Ja. Med QNOVA Live API kan externa system få tillgång till både basinformation och avtalsunik metadata.

Nej, men för trygg och säker identifiering rekommenderar vi användandet av BankID. Du som användare väljer själv i systemet hur verfieringen ska ske. Det går att signera med antingen BankID eller SMS-kod.

Alla typer av avtal eller andra dokument kan signeras i vårt sytem. 

Electronic Identification and Trust Services Regulation (eIDAS) är en förordning från EU som reglerar elektronisk verifiering och betrodda tjänster för finansiella transaktioner inom EU. QNOVA följer eIDAS och signaturer med QNOVAs eSignering är därför juridiskt godkända i hela EU.

En e-signering eller elektronisk signatur är en jurdiskt bindande digital underskrift. En e-identitet eller e-legitimation är en verifiering av en användares identitet för användandet av internettjänster. BankID är ett exempel på en e-identitet eller e-legitimation. Med BankID kan du verifiera din identitet för att sedan göra en personlig och juridisk bindande e-signering med QNOVAs eSignering.

För att kunna logga in behöver du ha en användarlicens eller läsarlicens.

På inloggningssidan klicka på glömt mitt lösenord, eller gå direkt till: https://qnovalive.se/passrecov.nsf

Om du fortfarande inte kan logga in, kontakta support@qnova.se

På inloggningssidan klicka på glömt mitt lösenord, eller gå direkt till: https://qnovalive.se/passrecov.nsf

Kontakta din systemadministratör.

Kontakta din systemadministratör.

Om du är en admin-användare, kan du enkelt hantera detta via dashboarden. Följ dessa steg:

  • Klicka på rutan uppe till vänster och välj namnet på den person som har slutat.
  • Du kommer då att kunna se alla avtal som personen är ansvarig för.
  • Markera de aktuella avtalen (håll in ctrl för att markera alla) och klicka på ”Åtgärd”.
  • Välj sedan alternativet ”Byt avtalsansvarig”.

Ja, kontrollera alltid skräpposten om du inte hittar mailet.

  • Kontrollera att rätt mejladress har använts vid utskicket. Det räcker med ett litet stavfel för att mejlet inte ska komma fram.
  • I vissa fall kan företagsservrar eller säkerhetsfilter blockera automatiserade mejl. Be motparten att be sin IT-avdelning kontrollera om mejlet har stoppats, eller att vitlista avsändaradressen.

Om det är två olika avtal behöver du lägga upp dem som två separata signeringar.

  • Kontrollera att sista signeringsdatum ej passerat, då inaktiveras länken.
  • Kontrollera så att avsändaren inte skickat en påminnelse, då inaktiveras den ursprungliga länken och signering måste ske via den nya länken.
  • Om du valt signering med BankID kontrollera personnummret, alternativt ta bort personnummret. Personnummret kommer automatiskt på signeringen när den är klar.
  • Vissa system tillåter bara signering en gång per länk. Om signeringen redan slutförts eller avbrutits kan du behöva en ny länk från avsändaren.

När man klickar på länken på måste man identifiera sig med BankID, detta är endast för att öppna bilagan och läsa.

Efter personen identifierat sig med BankID så kommer bilagan upp och därefter går det att signera.

Automatisk flytt till förvaltningen är avstängt då våra användare i regel vill granska det signerade avtalet och komplettera metadata innan det flyttas till förvaltningen.
För de användare som vill ha det automatiskt så går detta aktivera för utvalda avtalstyper. Kontakta din systemadministratör för mer hjälp.

Kontrollera följande:

  • Inga konstiga tecken förekommer
  • Dokumentet inte redan är signerat
  • Felaktig PDF-version
  • PDF-filen inte är låst eller lösenordsskyddad
  • Inte A4-format

Signerande parter får ett mail när avtalet har signerats. I det mailet finns det en länk där man kan gå för att hämta sin PDF.
Om du som part inte hinner hämta din PDF så kan du kontakta den person som skickat ut avtalet för signering för att få en ny PDF.

Det kan ta en stund för systemet att registrera signeringar och avtal.

Gå till avtalet och klicka på fliken Bilagor, där ligger alla bilagor kopplat till avtalet.

Kontakta supporten för att få hjälp med detta, support@qnova.se.

För att göra detta behöver du vara systemadministratör, alternativt kontakta supporten, support@qnova.se.

För att kunna redigera ett avtal krävs en användarlicens.
Med en läsarlicens kan du endast visa avtal, inte göra ändringar.

Ja om du har ett admin-konto.

  1. Klicka på fliken ”Arkiverade avtal” och välj avtalstyp.
  2. Välj sedan avtalet du vill ändra.
  3. Klicka på byt status.

 

Har du inte ett admin-konto kontakta din systemadimistratör.

Ja, du kan skapa ett avtal och fylla i uppgifterna för att sedan lägga till det signerade dokumentet i fliken bilagor.

För att göra detta behöver du vara systemadministratör.

  1. Gå in på inställningar och avtalstyper.
  2. Klicka på avtalstypen du vill att mallen ska användas på.
  3. Välj sedan signering och lägg till mallen.
  4. Spara.

QNOVA eAvtal är en komplett lösning för avtalshantering. Du väljer själv hur du vill arbeta med systemet. Vi har färdiga lösningar för flera olika branscher för dig som vill komma igång snabbt.

Alla typer av avtal kan hanteras via vårt system, allt som krävs är att du laddar upp en PDF-fil. Alternativt kan du skapa avtal i systemet.

I vårt system kan du som användare dela avtal säkert och enkelt. Delningen sker inom systemet och det är därför lätt att säkerställa att avtalen kan ses och hanteras av rätt personer. 

QNOVA lagrar all data i Sverige och hanteringen av data är anpassad till gällande GDPR-lagstiftning. Vi använder uteslutande svenska leverantörer av servrar, databaser och backup.

Läs mer om hur vi arbetar med säkerhet.

God avtalshantering är viktigt för alla företag oavsett storlek och bransch. Vi på Qnova har hjälpt både stora som små företag i en rad olika branscher med avtalshantering. Vi har möjlighet att anpassa vår tjänst efter dina behov. Kontakta oss så utformar vi en plan tillsammans.

Ja, boka en demo med oss och testa avtalshantering gratis i 30 dagar!

Du kan välja att använda systemet på antingen svenska eller engelska.

Ja. Med QNOVA Live API kan externa system få tillgång till både basinformation och avtalsunik metadata.

Nej, men för trygg och säker identifiering rekommenderar vi användandet av BankID. Du som användare väljer själv i systemet hur verfieringen ska ske. Det går att signera med antingen BankID eller SMS-kod.

Alla typer av avtal eller andra dokument kan signeras i vårt sytem. 

Electronic Identification and Trust Services Regulation (eIDAS) är en förordning från EU som reglerar elektronisk verifiering och betrodda tjänster för finansiella transaktioner inom EU. QNOVA följer eIDAS och signaturer med QNOVAs eSignering är därför juridiskt godkända i hela EU.

En e-signering eller elektronisk signatur är en jurdiskt bindande digital underskrift. En e-identitet eller e-legitimation är en verifiering av en användares identitet för användandet av internettjänster. BankID är ett exempel på en e-identitet eller e-legitimation. Med BankID kan du verifiera din identitet för att sedan göra en personlig och juridisk bindande e-signering med QNOVAs eSignering.

Kontakta din systemadministratör.

Kontakta din systemadministratör.

Om du är en admin-användare, kan du enkelt hantera detta via dashboarden. Följ dessa steg:

  • Klicka på rutan uppe till vänster och välj namnet på den person som har slutat.
  • Du kommer då att kunna se alla avtal som personen är ansvarig för.
  • Markera de aktuella avtalen och klicka på ”Åtgärd”.
  • Välj sedan alternativet ”Byt avtalsansvarig”.

När man klickar på länken på måste man identifiera sig med BankID, detta är endast för att öppna bilagan och läsa.

Efter personen identifierat sig med BankID så kommer bilagan upp och därefter går det att signera.

  • Konstiga tecken 
  • Redan signerad
  • Felaktig PDF-version
  • Låst PDF
  • Inte A4-format

Gå till fliken Bilagor, där ligger alla bilagor kopplat till avtalet.

Kontakta supporten för att få hjälp med detta, support@qnova.se.

Har du ytterligare frågor eller vill komma i kontakt med oss?

Har du ytterligare frågor eller vill komma i kontakt med oss?