Ligger avtalshanteringen i inkorgen? Har du bara flyttat avtalsröran?

Har du flyttat avtalsröran till datorn? Få koll på din avtalshantering

Digitalisering är bra! Men om du inte har ordning på dina digitala dokument har du egentligen bara flyttat problemet från bokhyllan till datorn. Behöver du nya rutiner? Vad händer om inte alla följer dem? Få ordning på dina viktiga dokument med en bra avtalshantering.

Har ni en bra avtalsprocess?

För de flesta av oss är avtalsprocessen över när avtalet är påskrivet och klart. Men egentligen är det då den egentliga avtals-processen börjar. Vad gör vi med avtalet. Hur ser vi till att det efterlevs. Hur har vi koll på tider, leveranser, villkor och så vidare? Mycket sker på en höft. Viss information kanske läggs in i ett affärssystem. Och själva avtalet läggs någonstans där vi tänker att vi hittar det sen.

Det finns sällan bra rutiner för hur vi hanterar avtalen. Förr sattes de kanske in i en pärm och någon på kontoret hade ansvar för att kolla i pärmen med jämna mellanrum för att se om det var dags att förlänga eller avsluta avtalet. Nuförtiden hamnar ofta det digitalt signerade avtalet i en inkorg i någons epost-program. Vad händer med mejlet när personen slutar?

Eller ett bra avtalshanteringssystem?

Med ett bra avtalshanteringssystem är problemen blott ett minne. Det är bara dumt att lägga tid och energi på att leta efter avtal, avtalsinformation, eller personen som vet något om avtalet. Tid och energi som går att lägga på något mycket bättre. Det är sällan det blir så dålig stämning som när något är borta. Det spelar faktiskt ingen roll om det är hemma eller på kontoret som man förlagt något. Det är förödande för stämningen. På företaget kan det dessutom bli förödande för affärerna. En missad affär eller en missad index-höjning av priserna. Eller i andra ändat av spektret, en missad uppsägning av ett dåligt avtal.

Sluta leta och fokusera på något roligare.

QNOVA eAvtal är marknadens bästa avtalshanteringssystem, enligt BusinessWith, en oberoende sajt för jämförelse mellan olika datasystem för företag. Så, se till att fokusera på affärerna, företagsutveckling, kunderna, personalen eller lägg lite tid på en fredags-padel. Vi på QNOVA struntar i hur du använder din nyvunna tid.

Vill du veta mer om hur du får roligare på jobbet och slipper tråkig administration?
Kontakta oss på info @ qnova.se