Logga in

Avtalshantering för eHandel del 1: Inköp, distribution och frakter

avtalshantering för ehandel: supply chain

Det är lätt att tro att en eHandel sköter sig själv. Riktigt så enkelt är det inte när det kommer till kritan. Du behöver massor med tjänster och funktioner utanför nätet för att få det att fungera, inköp av varor, frakter, returhantering, betalsystem, anställda, och marknadsföring, bara för att nämna några. Och alla dessa tjänster kräver ju förstås avtal. Som du behöver ha koll på, förnya, omförhandla eller avsluta. Vi tar en titt på avtalshantering för eHandel.

Avtal, avtal, avtal – hur många finns det egentligen?

Det beror ju lite på hur din eHandel ser ut, vad du säljer, om du har egen tillverkning och så vidare. Men en grunduppsättning avtal brukar innehålla:

  • Inköpsavtal
  • Distributionsavtal
  • Fraktavtal
  • Anställningsavtal
  • Konsultavtal
  • Influencer-avtal
  • Sponsringsavtal

Sammantaget blir det mycket att hålla i huvudet och även om post-it lappar säljs i stora block blir det snart ohållbart. Så vad är det du behöver hålla koll på och hur kan du minska stressen och den tråkiga administrationen så du sover bättre om nätterna? I den här första delen ska vi fokusera på inköp, distribution och frakter.

Inköpsavtal är ofta grunden i verksamheten.

Har du inga varor har du inget att sälja. Det spelar inte så stor roll vilken typ av produkter du säljer eller om du tillverkar dem själv. Du behöver varor eller råvaror för att ha något att erbjuda kunderna. Pandemin visade tydligt vad som kan hända när din Supply Chain rasar. Massor av produkter försvann från hyllorna. En del kortsiktigt andra för längre tid. Även de som säljer tjänster har ofta någon form av inköp för att verksamheten ska löpa på.

Det du behöver ha koll på med dina inköpsavtal är: leveranstid, leveransvillkor, reklamationer, avtalstid, prisklausuler, omförhandlingstid och eventuella indexregleringar.

Distributionsavtal kan vara en förutsättning för affären.

Ett distributionsavtal sluts mellan två parter. Det handlar om rätten att sälja och distribuera varor. Det kan till exempel röra sig om franchiseavtal, kommissionsavtal, återförsäljaravtal eller agentavtal. Det handlar om vem och var man får sälja en vara eller ett varumärke. Och självklart om vad det kostar att ha rättigheten att sälja. Om rättigheten är unik för en viss region och vilka volymer som förväntas. Distributionsavtal kan vara både för fysiska butiker och eHandel separat.

Det du behöver ha koll på med dina distributionsavtal är: avgränsningar i tid och rum, leveranstider, leveransvillkor, distributionsvolymer, avtalstid, prisklausuler, omförhandlingstid och eventuella indexregleringar.

Utan fraktavtal kan du inte driva eHandel.

I Sverige finns de tre stora fraktbolag, PostNord, DHL och DB Schenker. Det betyder inte att det är enkelt att skriva fraktavtal. Det finns en uppsjö av bolag och tjänster som tillhandahåller fraktavtal där man kan plocka russinen ur kakan. Eftersom frakt är komplext kan det vara svårt att få en övergripande bild över vad som är bäst i en specifik situation. Om man dessutom har en internationell eHandel så växer möjligheterna och avtalsvarianterna logaritmiskt. Sa vi komplext så är det bara förnamnet. Och då har vi ännu inte pratat om returer av varor som har blivit fel eller inte kunden vill behålla.

Det du behöver ha koll på med dina fraktavtal är: leveranstider, upphämtningsplatser, distributionsmetoder, fraktmetoder, reklamationer, priser, avtalstid, omförhandlingstid och eventuella indexregleringar.

I nästa del av avtalshantering för eHandel fokusera vi på alla avtal du har med personal, och konsulter.

Sista delen av avtalshantering för eHandel handlar om olika avtal för marknadsföring.

» Läs mer och skaffa avtalshantering för eHandel här.

Är du nyfiken och vill veta mer om hur du får en smart avtalshantering för eHandel kontakta
QNOVA på 013-465 54 70 eller info @ qnova.se.

Vill du ha gratis avtalsmallar?

Fyll i formuläret nedan så skickar vi alla avtalsmallar vi tagit fram.

ikon-paminnelser

Påminnelser

Ställ in egna automatiska påminnelser efter behov.

Du kan välja att få påminnelser på specifika datum eller återkommande varje månad, kvartal eller år. QNOVA ser till att du inte missar någon viktig deadline. Du kan också få påminnelser om avtal som ska signeras, eller ännu inte blivit signerade.

ikon-hantera-behorighet

Hantera behörigheter

Du kan själv hantera behörigheterna på grupp eller individnivå med vårt smarta administrationsverktyg.

Bestäm vem som ska få skapa avtal, redigera, radera och titta på avtalen. Skapa korrekt tillgänglighet till
samtliga avtal.

ikon-sakerhet

Extra hög säkerhet

QNOVA använder sig uteslutande av svenska leverantörer. Ingen information eller data från våra kunder lämnar
landets gränser.

QNOVA är svenskutvecklat och erhåller support i egen regi. Bland annat har QNOVA genomgått ett OWASP Top 10 utan anmärkning.

ikon-esignering

eSignering

Skapa avtal utifrån en mall eller PDF. Få kontroll på signeringsflödet, vem som har öppnat, signerat eller
returnerat. QNOVA eSignering är juridiskt godkänd och sker alltid med två-faktorsverifiering enligt eIDAS.

Användaren kan styra signeringsordning. Varje signerare kan signera med svenskt BankID, SMS-kod eller med
digital underskrift. Det skickas alltid ut meddelande när signeringen är klar till samtliga parter.

ikoner-qnova-smarta-falt

Smarta fält

Skapa värde med smarta fält. Lägg in den avtalsinformation som du behöver.

Gör dina egna uträkningar eller använd listor med förbestämda värden för att enkelt söka fram eller filtrera på
rätt information.

ikoner-qnova-dash

Överblick

Dashboard som sammanfattar allt det viktiga kring avtalen. Struktur efter avtalstyp och definierat med era egna
kategorier.

Användaren kan enkelt hitta avtalen, se aktuell status och snabbhantera avtalen. Samtidigt som du kan söka
efter avtal.